Cum aleg scoala potrivita pentru copilul meu? Care scoala e cea mai buna? Cum trebuie sa fie doamna invatatoare in a carei clasa va merge copilul? Iata intrebari care se regasesc adesea pe buzele parintilor, cu atat mai mult cu cat perioada inscrierilor pentru scoala pregatitoare a inceput.
Cum aleg scoala pentru copilul meu? De la performanta la dezvoltare personala
Debutul scolaritatii reprezinta un eveniment important in viata copilului si a parintilor acestuia. Parintii isi doresc o scoala potrivita in care copilul lor sa aiba mediul potrivit pentru a invata, pentru a socializa, pentru a se dezvolta optim din toate punctele de vedere. Unii parinti doresc o scoala in care copilul sa faca performanta, altii doresc o scoala in care cel mic sa se simba bine. Oricare ar fi asteptarile parintilor in ceea ce proveste scoala la care va merge copilul, mai toti adultii isi doresc o scoala competitiva in care copilul lor sa se dezvolte armonios.
Din fericire, invatamantul romanesc incepe sa fie din ce in ce mai receptiv la dezvoltarea emotionala a elevilor. Acest lucru presupune o atentie indreptata nu doar asupra aspectului cognitiv promovat de scoala, nu doar asupra cunostintelor si informatiilor transmise, ci si asupra dezvoltarii emotionale a copiilor. Exista tot mai multe scoli si gradinite in care psihologul contribuie activ la relatia dintre copii si dascali si la relatia copiilor cu ei insisi. Exista cursuri de dezvoltare personala pentru cei mici a caror utilitate incepe sa fie vazuta de parintii ai caror copii ajung la varsta scolaritatii. Iata, prin urmare, niste criterii importante utile in demersul alegerii unei scoli potrivite pentru copil.
Cum aleg scoala? Scoala, intre exercitiu de putere, frica si crestere armonioasa
Societatea romaneasca si scoala romaneasca traieste inca efectele ranilor emotionale provocate in urma unei istorii personale si colective in care educatia se sprijinea, in primul rand, pe frica. Or copiii sunt puternic influentati de persoanele semnificative pentru ei, fie ca acestea sunt reprezentate de parinti, educatori sau dascali. Daca ne uitam la un copil de 2-3 ani care traieste intr-un mediu care sa-i permita dezvoltarea fizica si psihica, vom observa ca acest copil se va folosi de creativitatea sa si de dorinta de a cunoaste pentru a invata lucruri noi. Aceasta invatare se bazeaza pe o motivatie intrinseca, prezenta inca de la varste fragede. Daca adultul de langa el ii va oferi sprijinul adecvat, acel copil va manifesta intotdeauna interes pentru cunoastere. Din pacate, multi copii traiesc la varsta scolaritatii un regres in ceea ce priveste dorinta lor naturala de a cunoaste. Acest lucru se datoreaza unor factori personali ce tin de fiecare copil in parte, dar si adultilor prezenti in mediul celui mic care, uneori, cu cele mai bune intentii, limiteaza accesul copilului la invatare, din varii motive. Fie ca e vorba de uniformizarea grupului de copii fara a se tine cont de aptitudinile si personalitatea fiecaruia, fie ca e vorba de cerintele rigide prezente intr-o curicula rigida, fie ca e vorba de solicitarile intense impuse de un grup numeros de copii, dascalul ajunge sa perpetueze modelul prezentat mai sus. Astfel, pentru copii, invatarea nu mai este motivata intrinsec, nu mai este facuta cu implicarea totala a copilului in actul invatarii.
Citeste despre secretele dobandirii autodisciplinei la copii
Scoala nu ar trebui sa constituie nici un exercitiu de demonstratie a puterii dintre adult si copil, nici sa fie un spatiu care sa genereze frica. Scoala ar trebui sa sustina si sa ajute pe cei mici si pe tineri sa se formeze pentru viata. Sa aiba un scop formativ, nu doar unul informativ.
Cum aleg scoala? Scoala care produce elevi nefericiti nu este una productiva
Un recent Ministru al Educatiei constata faptul ca scoala romaneasca produce multi elevi nefericiti. Este o realitate ingrijoratoare ale carei efecte nu mai pot fi neglijate. Prin urmare, un criteriu esential atunci cand aleg scoala pentru copil va fi dat de alegerea unei institutii de invatamant care promoveaza invatarea de calitate. Este vorba despre un proces educativ care sa stimuleze nevoia intrinseca de cunoastere si invatare a copilului. Elevul trebuie sa aiba libertatea de a exprima tot ce simte si ce crede. In acelasi timp, a-i ajuta pe copii sa ajunga la autodisciplina reprezinta un factor esential pentru dezvoltarea lor ulterioara. Disciplinarea presupune a pune limite si reguli clare, dar cu multa caldura si empatie. Sigur, aceasta nu este o sarcina usoara pentru adultii care intra in contact cu copiii. De aceea, atunci cand alegem o scoala pentru copiii nostri este bine sa ne interesam si de personalul acesteia si sa-i vizam pe acei dascali care au ajuns la o maturitate psihica si inteligenta emotionala potrivite pentru a lucra cu copiii. Desi pare dificil ca un parinte sa isi dea seama de maturitatea emotionala a dascalului care lucreaza cu copilul lui, cel mai bun indrumator, cea mai buna busola o constituie propriul copil. Un parinte care are o relatie autentica si stransa cu copilul, va simti daca mediul scolar este sau nu unul potrivit pentru cel mic.
Citeste aici despre adaptarea la gradinita
Sursa foto: Joeymum.com