Una dintre cele mai mari iluzii ale vremurilor noastre este aceea ca sexualitatea umana e libera. Epoca victoriana cu ale ei constrangeri si tabuuri sexuale a apus demult. Acum o noua era ia amploare. Aceea a libertatilor si a drepturilor. A libertatilor sexuale, de gen, de identitate, a drepturilor minoritatilor. Aceea a libertatilor in care pana si diferentele anatomice intre sexe sunt negate in virtutea unor fantasme ce sunt puse in act si ale caror consecinte asupra vietii interne si externe incep sa apara si sa fie studiate. Libertatea sexuala reglementata social este o consecinta a progresului, dar cum se traduce ea la nivel individual si intrapsihic? Eliminarea inhibitiilor sexuale si legiferarea drepturilor sexuale au intarit asteptarile legate de disparitia problemelor din sfera sexualitatii. Dar care este realitatea?
Iluzia fundamentala consta in convingerea ca sexualitatea e o problema de cunoastere anatomica, fiziologica, erotica si care poate fi reglementata din exterior. In epoca victoriana sub forma interdictiei, in timpul nostru sub forma libertatii si a satisfacerii imperative a placerilor si a fantasmelor. Aceasta convingere ignora esenta sexualitatii umane care transcede orice cunoastere anatomica, sociala sau politica si care se refera la dimensiunea ei inconstienta. Sexualitatea noastra este, inainte de toate, inconstienta. Or aceasta inseamna, de pilda, ca, in ciuda libertatilor si drepturilor individuale si sociale, inca exista frigiditate, inca exista impotenta psihica sau ejaculare precoce, inca exista teama de intimitate sexuala. Libertatea actuala in privinta sferei sexualitatii nu e echivalenta cu libertatea unei vieti psihice lipsita de anxietate si de variile simptome ce se nasc din aceasta. Libertatea sexuala nu dizolva un conflict psihic ce sta, de exemplu, la baza unui simptom de frigiditate sau de impotenta. De asemenea, libertatea sexuala nu inseamna o sexualitate compulsiva, aparent lipsita de orice conflictualitate. Un comportament sexual compulsiv este unul adictiv care este folosit inconstient impotriva declansarii anxietatii. Inconstientul este atemporal, este instinctual. In inconstient, libertatea sexuala sau sentimentul de lipsa de libertate sunt conditionate in mod direct de anxietate si de mijloacele psihice de a face fata acesteia.
Ce inseamna ca sexualitatea umana este preponderent inconstienta? Un raspuns tine de felul in care s-a construit psihicul nostru prin interactiunile timpurii pe care le-am avut cu persoanele de ingrijire. Sexualitatea se sprijina pe senzatiile si impresiile pe care psihicul nostru le-a pastrat din primele ingrijiri corporale primite. Apoi, aceste impresii senzoriale generatoare de placere au fost investite afectiv si s-au transformat in gesturi de iubire in interactiunile dintre copil si parintii sai. Aceste prime interactiuni raman, in cea mai mare parte, inconstiente. Ele traseaza insa destinul raporturilor ulterioare ale fiintei umane in relatie cu sine si cu cei din jur si determina, in aceeasi masura, destinul sau din punct de vedere sexual.
Cititi despre partenerul care “da totul” intr-o relatie
In ciuda faptului ca exista legi care protejeaza libertatea sexuala individuala, in ciuda disparitiei inhibitiilor ce tin de comportamentul sexual, in ciuda punerii in act a fantasmelor sexuale celor mai diverse, sexualitatea ramane, in continuare, un teritoriu care scapa controlului constient.
De pilda, reprezentarile ce tin de sexualitatea feminina se constituie in relatia cu barbatul fie pentru a-l intalni, fie pentru a-l evita sau respinge. Aceste reprezentari imbraca forme si simptome care dau seama de natura profund inconstienta a felului in care traim sexualitatea. In cazul barbatului, dificultatile care apar in sfera sexualitatii iau frecvent forma unei disocieri intre latura senzuala a iubirii si cea tandra. Iubirea tandra e pastrata pentru sotie, mama copiilor lui, in timp ce senzualitatea si erotismul sunt destinate, in mod real sau imaginar, altei femei.
Cititi aici despre relatiile toxice de iubire si implicatiile lor psihopatologice
Acestea sunt niste exemple despre felul in care sexualitatea umana e modelata intotdeauna de o dinamica inconstienta care poate ramane inconstienta pe tot parcursul vietii sau care, uneori, poate deveni partial constienta intr-o cura psihanalitica. Din aceasta perspectiva, libertatea sexuala inseamna cunoasterea aspectelor inconstiente care mobilizeaza si definesc sexualitatea noastra.
Sursa foto: http://apostoladosagradocorazon.blogspot.com