• Despre
  • Ce face un psiholog
  • Newsletter
  • Login
Psihoterapeut psihanalist
  • Acasa
  • Psihoterapie psihanalitica adulti
  • Psihoterapie copii
  • Contact
No Result
View All Result
  • Acasa
  • Psihoterapie psihanalitica adulti
  • Psihoterapie copii
  • Contact
No Result
View All Result
Psihoterapeut psihanalist
No Result
View All Result
Home Filme & carti

Black Swan, metamorfoza unei schizofrenii paranoide

Alexa Bîtfoi by Alexa Bîtfoi
in Filme & carti
4
schizofrenie paranoida black swan lebada neagra natalie portman
11 Shares
Share
Pin
Share

Povestea din Black Swan nu este una tocmai spectaculoasă. Este o poveste ce curge extrem de previzibil, deși mi-aș fi dorit enorm să nu fie într-atât de previzibilă încât să se sfârșească așa cum s-a sfârșit. Nu putem vorbi de complexitatea unor filme ca Inception sau Shutter Island care stau în față. Însă, Black Swan excelează la capitolul regie. Natalie Portman joacă fără cusur, iar coregrafia, de la o neinițiată într-ale baletului ce mă aflu, mi se pare tot fără cusur. Apoi mai e aspectul psihopatologic care este unul delicios, deloc ușor de mestecat și cu-atât mai greu de digerat. Recunosc că imediat ce s-a terminat pelicula, am cântărit preț de vreo 15 minute până să dau verdictul final: a fost schizofrenie paranoidă sau a fost tulburare de personalitate paranoidă? (cunoscătorii deja au cheia în acest moment, ceilalți, să citească atenți mai departe).

Nina este o tipă lipsită de libido (energie sexuală), cu dorințe megalomane (vrea să fie balerina perfectă – cu accent pe ”perfectă”) și cu ritualuri obsesiv-compulsive (obsesia scărpinatului, compulsia tăierii unghiilor). Toate aceste trăsături au intensitate patologică. Cunoscând contextul psihobiologic al tinerei – mamă hiperprotectoare, tată absent – putem afirma existența unui teren premorbid cu potențare către o tulburare de personalitate de tip paranoid. Aceasta se caracterizează prin suspiciozitate exagerată față de persoane din grupul familial sau profesional, prin neîncredere, prin inhibiție afectivă, tendița de putere și valorizare, deficiențe interrelaționale. Nu lipsesc nici halucinațiile (auditive și vizuale). Toate caracteristicile amintite mai sus, se găsesc în personajul a cărui analiză o am acum în vedere. Interesantă și deloc de neglijat este și anorexia Ninei care ar putea fi interpretată și ca repulsie față de realitatea exterioară la care nu se poate adapta, dar și ca repulsie față de propria persoană, față de propriul Supraeu conflictual care nu poate fi integrat. De fapt, asta este tema principală a întregii pelicule: imposibilitatea integrării părților conflictuale ale Sinelui într-un tot unitar. Două părți conflictuale se află în personajul principal: o parte inhibată, frigidă, vaginală, hipermorală – perfectă pentru interpretarea Lebedei albe, și o parte instinctuală, arhaică, dominată de fantezii erotomane, parte pe care personajul nu o acceptă. Veșnica luptă între Sine și Supraeu, între instinct și cenzură, între pulsiune și normă morală. În acest context apare boala. Mai exact, psihoza.

Dacă până acum (acum = momentul debutului acțiunii propriu-zise), Nina manifesta doar un teren premorbid tradus într-o tulburare de personalitate de tip paranoid, în momentul în care se declanșează ”evenimentul stresant”, debutează și schizofrenia. În momentul în care tânăra balerină primește rolul pe care și-l dorea atât de mult, rol care îi crează presiuni psihice extrem de puternice, începe și metamorfozarea ei. Se întâmplă ca propria metamorfozare să se suprapună chiar cu rolul ce-l avea de interpretat. Evident, această ipoteză naște noi discuții. O fi vorba de actul artistic în sine, de adevărata trăire a lui, de un histrionism impecabil executat? Da, afirmațiile astea sunt valide, dar ele ar necesita o altă abordare, or eu acum mă refer strict la cea psihopatologică.

Află despre

No Content Available

Așadar, avem o Nină conflictuală a cărei viață imaginară ( fantasmatică) se intersectează cu cea reală. Moment prielnic pentru efectuarea unui deznodământ suicidar. Aici, mi se pare că Aronofsky dă un rateu pe care aproape că nu i l-aș ierta (am spus ”aproape”). Nina se sinucide așa cum Lebăda Albă din piesă se sinucide. Prin moarte, ea se împlinește. Sau reușește să-și integreze, în sfârșit, părțile conflictuale. Nimic mai fals. Pentru că, la o analiză mai atentă, vedem că ea REUȘEȘTE să și le integreze ÎNAINTE de actul suicidar. Adică, exact în ultimele momente tensionante ale peliculei, asistăm la o ”vindecare” spectaculoasă. Tânăra nu doar că își acceptă partea pulsională, cu precădere pe cea sexuală, ba chiar o și proiectează spre realitate. Îl sărută (la un nivel mai profund, seduce) pe cel de care era îndrăgostită. O omoară (în plan fantasmatic) pe cea care îi e rivală și care îi provocase numeroase deliruri de persecuție. Și, nu în ultimul rând, o privește în ochi în semn de iertare pe mama devoratoare, care acum se află în sală, lăcrimând în fața succesului fiicei care, în sfârșit, nu mai era ”fetița mamei”, ci o femeie în toată regula. Privind din această perspectivă, suicidul pare o prostie. Poate chiar o greșeală. Și chiar așa ar fi fost, dacă ochiul analist n-ar fi mers mai adânc cu interpretările și n-ar fi ajuns la următoarea concluzie de sorginte psihanalitică cu iz lacanian:

împlinirea fantasmei în plan real înseamnă distrugere; ba mai mult, realizarea fantasmei în plan real înseamnă nu doar uciderea ei, ci și uciderea singurei surse de viață. Nina își realizează dubla fantasmă: (1) devine balerina perfectă și, (2) prin acceptarea propriei senzualități (prin sărutul pătimaș către profesor), a propriei feminități, are loc dezvirginarea ei simbolică – Leroy ajunge s-o numească ”mica mea prințesă”. În acest moment, ea nu mai are pentru ce să trăiască. Această ipoteză este una pe care o urmăresc de ceva vreme în discursul cinematografic, ipoteză pe care abia aștept s-o dezvolt pe larg.

Până atunci însă, recomand vizionarea acestei metamorfoze de Oscar, kafkiană aș îndrăzni să adaug, al cărei dans cu nebunia este perfect realizat pe muzica lui Ceaikovski.

Tags: black swanschizofrenie paranoidatulburare de personalitate paranoidă
Alexa Bîtfoi

Alexa Bîtfoi

Sunt psiholog clinician si psihoterapeut. Lucrez cu copii, adolescenti si adulti. Abordarea terapeutica si tehnicile mele de lucru se inscriu in campul psihoterapiei psihanalitice. Ma puteti contacta la adresa de e-mail contact@alexaplescan.ro

Citeşte mai multe

iubire amara elena ferrante contraidentificare
Blog

Iubire amara: relatii simbiotice de ura intre mame si fiice

10/10/2018
ce se intampla in iubire alain de botton
Filme & carti

Ce se intampla in iubire dupa ce fluturii din stomac au zburat

18/09/2018
Loveless lipsit de iubire andrey zvyaghintsev
Filme & carti

Loveless: cand bucuria de a fi ascuns se transforma in tragedia de a nu fi gasit

04/09/2018
fernando pessoa
Filme & carti

Baby Jesus Poem – the horror of divine omnipotence

13/01/2015
Filme & carti

Din nou despre jazz (și alte iubiri)

17/06/2011
Complexul lui portnoy philip roth psihanaliza
Blog

Complexul lui Portnoy intre o mama devoratoare si apararile de tip pervers

06/03/2011
Load More
Next Post
Complexul lui portnoy philip roth psihanaliza

Complexul lui Portnoy intre o mama devoratoare si apararile de tip pervers

Comments 4

  1. gabriela says:
    12 years ago

    Mereu am gasit interesanta dorinta asta de a interpreta diferite roluri; si mai interesanta, am gasit aparitia catarsisului la fiecare reprezentare scenica….interesanta actoria…..

  2. Insheeption says:
    12 years ago

    În cazul de faţă, sinuciderea n-a fost decât un act instinctual (e o interpretare). Ca şi când ai împlânta o bucată de oglindă spartă în pântecele subiectului care te torturează, care jonglează cu mintea ta. În viziunea Ninei, schizofrenică, aşa cum spui şi tu, ea nu se sinucide, ci omoară demonul care-i ameninţa prestaţia, spiritul ei pre-dezvirginare. Răneşte lebăda albă, îi aprinde vintrele într-un vulcan de sânge, ca din cenuşa acesteia să răsară lebăda neagră. Moartea lebedei negre coincide cu moartea lebedei albe, demnă de interdependenţa unor surori siameze.

  3. Dorin says:
    11 years ago

    Foarte sagace interpretare! Ma intriga observatia despre “greseala” lui Aronofsky, foarte subtila, si ma incita la o replica – ma voi gandi…

    Cum vi se pare interpretarea de pe Cafe Gradiva? Daca va provoaca, va invitam la comentarii!

    Apropo de privitul in final al mamei in ochi (am discutat si la sedinta AIPsA din aceasta luna, cand cineva a remarcat aidoma). Eu ma indoiesc ca Nina o putea privi de pe scena, din spatele acesteia, unde se afla (era pe postament, inainte de deznodamant), cu toate reflectoarele in ochi – e doar o licenta sau iluzie cinematografica (si de aceea poate de un efect cam melodramatic). In realitate, mama sa cu lacrimi in ochi, din sala aflata in intuneric, o priveste, iar noi – doar noi – vedem asta – dar prin succesiunea de cadre si cum ne-am identificat deja cumva cu Nina, ni se pare invers.

    In fine, nu-i atat de important.

  4. Mara says:
    11 years ago

    Mi se pare foarte frumosa interpretarea, pot spune ca am fost napadita de ganduri asemanatoare dupa ce am vazut pelicula. Iar in timpul actiunii am fost atat de prinsa in psihotic, incat mi s-a parut pentru o clipa ca traiesc delirul ei, real, viu, intru in el intr-un mod fizic (efectul camerei miscatoare, probabil). pentru mine reactia Ninei de a se sinucide a fost un accident, sau mai bine spus – dictat de catre inconstient – autodistrugerea in timpul implinirii fantasmei pe plan real. Delirul a impins-o catre maretie, distrugerea rivalei, insa acelasi demon in realitate, intr-un cadru paralel, o macina fizic – dualitatea dintre gandurile negative pe care, odata indreptate in exterior, odata traite si materializate, te distrug. Forta negativa materializata este ca o arma cu vointa proprie (vointa delirului, misterul psihotic) ce se indreapta impotriva-ti. Surpriza Ninei, faptul ca pare ca nu stie ce i se intampla atunci cand pata rosie se extinde – ca o patrundere a demonicului prin straiele albe, pure, ale lebedei albe, ma face sa cred ca moartea a fost de fapt izbanda psihoticului, ca ea, lebada alba, nu si-a dorit-o, ca moartea apare mai puternica, o forta de sine statatoare si exterioara.
    Filmul mi s-a parut materializarea unei schizofrenii, ca la carte.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Recomandate

Psihoterapeut bun bucuresti cum sa alegi psihanaliza intuitie

Cum să alegi un psihoterapeut bun și capcanele intuiției în găsirea terapeutului potrivit

3 years ago
Autosabotarea pedeapsa inconstienta vinovatie autosabotaj masochism relatii toxice

Autosabotarea: pedeapsa autoimpusă a unei vinovății inconștiente

3 years ago

Citite acum

adaptarea la gradinita refuz plans metode

Adaptarea la gradinita: dificultati si metode de acomodare

5 years ago
Copilul hiperactiv agitat la scoala irascibil adhd

Copilul hiperactiv: despre agitatia care mascheaza o mare teama

5 years ago

Cele mai populare

Copil neiubit de mama

Despre copiii neiubiti ai mamelor cu rani narcisice

4 years ago
Autosabotarea pedeapsa inconstienta vinovatie autosabotaj masochism relatii toxice

Autosabotarea: pedeapsa autoimpusă a unei vinovății inconștiente

3 years ago
Psihoterapeut bun bucuresti cum sa alegi psihanaliza intuitie

Cum să alegi un psihoterapeut bun și capcanele intuiției în găsirea terapeutului potrivit

3 years ago
Sentimentul de vid interior goliciune sufleteasca

Sentimentul de vid interior si goliciunea sufleteasca

4 years ago
adaptarea la gradinita refuz plans metode

Adaptarea la gradinita: dificultati si metode de acomodare

5 years ago
Psihoterapeut psihanalist

Sunt psiholog clinician si psihoterapeut. Lucrez cu copii, adolescenti si adulti. Abordarea terapeutica si tehnicile mele de lucru se inscriu in campul psihoterapiei psihanalitice. Ma puteti contacta la adresa de e-mail contact@alexaplescan.ro.

Categorii

  • Blog
  • Cuplu
  • Filme & carti
  • Parinti
  • Psihoterapie

Sunt şi aici

  • Despre
  • Ce face un psiholog
  • Newsletter
  • Contact

Copyright © 2012-2022, Alexa Bîtfoi - Psihoterapeut psihanalist şi psiholog clinician.

No Result
View All Result
  • Despre mine
  • Psihoterapie psihanalitica
  • Psihoterapie copii
  • Ce face un psiholog
  • Newsletter
  • Contact

Copyright © 2012-2022, Alexa Bîtfoi - Psihoterapeut psihanalist şi psiholog clinician.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Acest website foloseste cookie-uri pentru a furniza vizitatorilor o experienta mult mai buna de navigare si servicii adaptate nevoilor si interesului fiecaruia.Accept Reject Read More
Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT
Acest website foloseste cookie-uri pentru a furniza vizitatorilor o experienta mult mai buna de navigare si servicii adaptate nevoilor si interesului fiecaruia.